Een viaduct of een brug voor Antwerpen?
Bekijk de reportage opnieuw
In Antwerpen woedt de discussie ‘viaduct versus tunnel’ weer volop. Na tien jaar is het project van de sluiting van de ring weer aanbeland waar het begon. De mogelijke tracés voor de zogenaamde Oosterweelverbinding worden op dit moment onderzocht. Panorama brengt het verhaal van het meest ambitieuze en tegelijk slechtst gemanagede bouwproject ooit in Vlaanderen.
In Madrid is vorig jaar één miljoen vierkante meter open ruimte gecreëerd in het centrum van de stad. De werkwijze was simpel: de kleine ring is voor een kwart ondergronds gelegd, in tunnels.
De gigantische ruimte tussen het Koninklijk Paleis en het bos van Casa de Campo, vroeger ingenomen door een autostrade met 8 rijvakken, wordt nu omgevormd tot een groenzone voor wandelaars en fietsers. Dankzij nieuwe boortechnologie is die optie haalbaar en betaalbaar.
De droom van Camille Paulus

Het begon met een droom van enkele politici, onder wie de vorige Antwerpse gouverneur Camille Paulus. ‘Ik wilde de mobiliteitsproblemen oplossen, en ik had heel graag een brug gezien over de Schelde, ik geef het graag toe. Dat kon technisch niet, maar nu is het een prachtig viaduct geworden, een echte landmark voor Antwerpen die onze stad op de wereldkaart zal zetten.’ Maar de droom van Paulus lijkt tien jaar later als een zeepbel uiteen te spatten. De Antwerpenaar keert zich plots tegen de Lange Wapper, zoals het viaduct is gedoopt.

Panorama toont dat het stevig maatschappelijk draagvlak waarop het project moest steunen eigenlijk niet meer dan drijfzand was. Jarenlang werden critici de mond gesnoerd, omdat ze de toekomst van Antwerpen zouden hypothekeren, en werden de Antwerpenaren in het ongewisse gelaten over het project. ‘Wij weten van niets. Er is ons nooit iets uitgelegd, laat staan iets gevraagd. Het is allemaal boven onze hoofden beslist’, zeggen veel Sinjoren. Wat ze wel merken is dat de geschatte kostprijs van de Oosterweelverbinding jaar na jaar met honderden miljoenen euro de hoogte ingaat.
Zonder inspraak
De strategie om de plannen door te drukken zonder veel debat of inspraak wreekt zich wanneer het project de uitvoeringsfase nadert. In juni dit jaar barst het sluimerend ongenoegen over de Lange Wapper open als een rijpe zweer. Het resultaat is dat de Vlaamse Regering gedwongen wordt om minstens de pauzeknop in te drukken. ‘Er is zeer slecht gecommuniceerd met de bevolking, en dat was een strategische flater’, zegt Vlaams minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen.

Het tunnelalternatief komt opnieuw op tafel. De actiegroep stRaten Generaal, die drie jaar geleden dit alternatief heeft voorgesteld, is opgetogen. Maar Karel Vinck, de nieuwe sterke man van de BAM, het bedrijf dat instaat voor de uitvoering van het project, lijkt zeker van zijn zaak. ‘Ik verwacht dat de nieuwe studie het huidige project zal bevestigen, met eventueel kleine aanpassingen. Als we echt naar een nieuw tracé zouden gaan, zitten we met een gigantisch probleem.’
Een reportage van Wim Van den Eynde, Aart De Zitter en Mark De Visscher.














60 reacties ↓
1 Marc Lismont // 24-11-2009 om 22:04
Bestaat er nog een mogelijkheid om deze uitzending te bekijken? Ik krijg volgend probleem op mijn scherm: Error #2032. Graag een reactie…
@ Marc: volgens mij werkt deze link (heb het net getest), mod.: Panorama 22/11 – Carl heefd dit niet gewild
2 Sigi Van Riet // 17-10-2009 om 18:31
Ik ben geen antwerpenaar maar het is zulk een mooie stad. Ze heeft geen brug nodig om zich “op de wereldkaart” te zetten ten koste van de bewoners. Al die betonnen constructies gaan de stad ontsieren! Alles proper onder de grond! Geen geluidsoverlast, de extra ruimte geeft dan weer de mogenlijkheid om nieuwe bestemmingen voor deze ruimten te creëren…
3 Wout De Swert // 17-10-2009 om 12:14
Wil iedereen nu eens beseffen dat (buiten de lawaaihinder als de brug af zal zijn) er door de werf voor de brug jarenlang geweldige hinder zal ontstaan voor het verkeer komende van Breda (Brasschaat,Wuustwezel,Brecht) en van Bergen-op-Zoom (Kapellen, Ekeren, Stabroek). Om nog maar te zwijgen van de modder- ,stof- en lawaaihinder voor de omwonenden van de werf (Luchtbal, Merksem en Deurne). Het verkeer tussen Kleine Barreel en Sportpaleis zal jarenlang in de file staan !
Wie heeft er last gehad van het boren van de tunnel voor de HST onder Antwerpen?
De enige hinder van de tunnelwerf zal gebeuren aan de aansluiting aan de autostrade naar Bergen-op-Zoom.
4 van peborgh louisa // 17-10-2009 om 11:03
ik ben een echte antwerpenaar hoewel ik op her moment er tijdelijk niet meer woon ik volg met spanning de commentaar wanneer word de n antwerpenaar eens een wereldburger en laat die brug er staan een mooieer visite kaartje is nog moeilijk denkbaarword wakker en zeg ja
5 Veerle // 17-10-2009 om 10:54
Ik begrijp dat al die tegenstemmers nu niet meer met de auto gaan rijden (en zeker niet over mooie bruggen o.a. in Nederland en Frankrijk. En dat stilstaan en file rijden op de Ring nu geen fijn stof veroorzaakt! Tegen dat die brug af is zijn we weer 10 jaar verder, hopelijk is Antwerpen dan nog een “wereldstad”, en dan rijden de meeste auto’s al een pak properder. Over het menselijk aspect , denkt er niemand meer aan de onteigeningen en de ingrepen in “het milieu” toen de autostrades werden aangelegd? En maken ze er geen gebruik van?
6 Seeven Leu // 16-10-2009 om 21:24
Uniek staaltje van demagogie, waarbij eens te meer de media niet vrijuitgaan (het volk wil immers bedrogen worden). Plat egoïsme tegenover landsbelang, met de Nederlander als lachende derde. Laten wij maar de Schelde uitdiepen, Antwerpen houdt de achterdeur wel dicht!
7 Vera // 16-10-2009 om 19:45
Als de brug onder grond zit hebben we geen last van geluidsoverlast. De stad wildat er meer mensen willen komen wonen in de stad, maar wie wil er nu bij de drukste snelweg komen wonen. De gedachte dat de jeugd hier niet mee eens is Ik wil niet naast snelweg wonen dus als ik kan zou ik heel snel verhuizen. Ze kunnen beter inversteren in parkeerplaatsen aan het sportpaleis . En als er daar fille is moeten wij dan ook zo veel betalen. Er zits geen logika in. Maar ja naar ons wordt niet geluisterd.
8 kamiel peeters // 06-10-2009 om 20:57
Men zou is moeten vragen waar de Antwerpense politiekers wonen ( en speciaal die van CD&V ) die voor de Oosterweel zijn. Ik veronderstel ver van de brug. Waarom worden zulke pikante vragen niet gesteld door de journalisten van Terzake. Ik woon niet in Antwerpen, maar ik kan me goed inbeelden dat de mensen die onder of dicht bij de brug wonen ongerust zijn. Ik woon ook bij een zelfstandig bedrijf ( 3 jaar geleden opgericht ) dat verschrikkelijk stinkt. Wij de buurtbewoners liggen in de clinch met de lokale beleidsmensen ( CD&V ) die er niets aan willen doen ( vriendjes politiek ).
9 Tim // 30-09-2009 om 23:45
Ik hoop dat deze documentaire opnieuw wordt uitgezonden in de week voor het referendum om mensen een juiste visie van de situatie te geven …
10 Steenssens Yves // 13-12-2008 om 23:06
Mooi dat Antwerpen zich opoffert voor gans Belgie om het doorgaand verkeer boven hun stad toe te laten.
De gastvrijheid van de Antwerpenaar is legendarisch en neemt nu ook het milieuprobleem (lawaai en fijn stof) voor zijn rekening
Hiervoor onze dank.
11 Dirk Weyler Red de Voorkempen // 01-12-2008 om 15:06
Ik heb onze visie doorgemaild, blijkbaar geen interesse wegens copy&pasta (mening die we reeds jaren verkondigen) en van standpunten van organisaties. Ik ben blij vast te stellen dat ons voornaamste onderwerp nml fijn stof en de gevolgen van de logistieke keuze on Vlaanderen, op 30 november uitgebreid werd uitvergroot. Proficiat, prachtige reportage trouwens…dit en niet meer was onze boodschap ivm Lange Wapper.
12 Vincent // 25-11-2008 om 10:10
Dag iedereen,
als iemand ervoor geinteresseerd is, heb ik een analyse van de Oosterveelverbinding geschreven op mijn blog. Het is in het Frans, maar ik ben van plan om een samenvatting te schreven in het Nederlands.
Huidige versie : http://lafractureferroviaire.skynetblogs.be/
Groetjes,
13 Dominique Vilain // 19-11-2008 om 19:35
@der kapitalist:
Ik vond ook dat de discussie een beetje was stilgevallen, maar om er terug een beetje pit in te steken zou ik toch een boost met relevante inhoud geven. Bedankt om te proberen!
14 Der Kapitalist // 10-11-2008 om 17:58
Elke euro die in Antwerpen wordt geïnvesteerd, is er in mijn ogen één teveel. Als dat volkje die investeringen dan nog niet eens blijkt te willen, is het hoog tijd om op beslissingen terug te komen. Laat ze hun haventje verdorie zelf boven water houden. Daarnaast kan er natuurlijk geen enkele sprake zijn van het bouwen van snelwegen doorheen groenzones, alleen maar omdat die nooitcontenten wat minder vrachtwagens langs hun zogenaamde metropool willen zien passeren.
15 Vincent // 04-11-2008 om 17:43
Dag iedereen,
@ iedereen : ik zal “een brug te ver” bekijken, het lijkt interessant.
@ Anouck : voor informatie, zijn ook fiets- en voetgangerbruggen in kleinere steden zoals Frankfurt-am-Main en Luik. Ik heb deze bruggen gebruikt om naar de jeugdherberg te lopen (in beede steden) ; aangenaam en nuttig.
In Parijs is de voetgangerbrug heel angenaam, een beetje rust in een (te)spannend en druk stad. Ik was daar een paar keren om de maaltijd te nemen met vrienden.
Voor New York, weet ik niet, nooit daar geweest
Groetjes,
Vincent
16 Dominique Vilain // 03-11-2008 om 19:44
Zo werkt de media: een korte flash op televisie of in de krant. Vervolgens zoekt u zelf op waar u antwoorden kan krijgen. Als we enkel voortgaan op wat de televisiezenders ons voorschotelen… Alstublieft, op een
gouden “presenteerblaadje”:
Op dinsdag 4 november 2008 om 10 uur ‘s ochtends organiseert stRaten-generaal een persconferentie over: De Oosterweelverbinding en het tunnelverhaal van de M-30 in Madrid
Over de RELEVANTIE van het voorbeeld van Madrid voor Antwerpen, over de kritiek van de BAM hierop en over een internationaal tunnelcongres
Ze zullen er de krachtlijnen belichten van wat ze eind september tijdens een studiereis naar Madrid leerden en een vergelijking maken tussen de benaderingen in Antwerpen en Madrid bij het heraanleggen en vervolledigen van een kleine ring in dichtbevolkte gebieden. De persconferentie vindt plaats in de UAB, Volksstraat 50, 2000 Antwerpen (Antwerpse Zuid).
Op woensdag 26 november organiseert stRaten-generaal verder nog een internationaal tunnelcongres, waar behalve sprekers uit Nederland, Finland, Duitsland en België tevens de Spaanse ingenieur uit de Panoramareportage de meest recente ontwikkelingen zal komen toelichten op het vlak van tunnelbouw. Dit congres vindt plaats in het Antwerpse Provinciehuis (13.30-17.30 uur).
-voor al uw “steekhoudende argumenten”- ongetwijfeld tot vanavond in de Bourlaschouwburg?
17 anouck lepere // 02-11-2008 om 20:15
een schone elegante fietsers/voetgangersbrug
mijn lievelingsmoment in NY was om met de fiets de williamsburgbridge over te steken en zo NY op je af zien komen, zalig
en in parijs heb je die voetgangersbrug naar het louvre toe
of zou die niet hoog genoeg komen zodat de boten eronder kunnen?
18 anouck lepere // 02-11-2008 om 19:54
kort samengevat, effe niet denken aan geld of persoonlijke gevoelens van in het project betrokken mensen
wat klinkt het beste:
een brug, die in het zicht staat en veel lawaai maakt en super veel plaats inneemt
of
een tunnel die je niet ziet of hoort en waar je geen plaats mee verliest,
waarschijnlijk plaats mee wint (voor speeltuinen , pleinen , parken, woningen)
???
19 Steenssens Yves // 02-11-2008 om 13:48
Mr.G.Michiels ik heb het ook alleen maar over het “BAM plan”.Antwerps grootste vergissing gebeurde toen Camille Paulus een droombeeld kreeg van een brug over de Schelde!Alle plannenmakers namen hierdoor een valse start en kwamen uit op deze Kilometers lange viaduct boven de stad!Voor mij hoef je zelfs niet gestudeerd te hebben om het BAM plan in vraag te stellen! Bovendien moet alle verkeer. o.m. een extraatje van 8 Km omrijden boven de stad en evenredig de uitstoot natuurlijk als de alternatieve traces de afstand van nu zelfs ruimschoots verminderen en bovendien de stad isoleren van het verkeer!Ik zal nog even een paar extra neg.”details” meegeven:om tol te betalen dient het verkeer ook nog eens te stoppen wat een bom aan verloren energie oplevert!Ook moet het verkeer zich plank gas omhoog hijsen naar +- 20 meter (boven de stad) wat het lawaai en uitstoot nog eens verhoogt!Ik bespaar u nog een lijst van gebreken t.o.v. de alternatieve traces!Wordt vervolgd…..
Mvg
20 Dominique Vilain // 01-11-2008 om 22:13
Elke Antwerpenaar is naar mijn mening betrokken partij. Verder kan je inderdaad niet oordelen als je geen informatie opzoekt en deze reportage alleen zal een neutrale kijker niet overtuigen om een standpunt in te nemen. Je moet echter geen professional zijn om alle feiten op een rijtje te zetten en tot een conclusie te komen.
@G.Michiels:
U stelt dat er weinig nuchtere discussies gevoerd worden op basis van feitelijke,betrouwbare gegevens. Artsen stellen dat in logistieke projecten de onderzoeksresultaten van de medische wereld niet gevraagd of genegeerd worden -nochtans een belangrijke groep van wetenschappers die u ook zou inschakelen. Zo gaat dat in de logistiek.
Iedereen heeft volgens u het recht om het met BAM oneens te zijn. Tot nu toe is BAM publieke debatten steeds uit de weg gegaan. De organisaties die tegen het huidige project zijn hebben rationele argumenten en voorstellen, die door de woordvoerder van BAM een dag later, uit de context, “weerlegd” worden. Voorstel: “Bekijk Madrid even…” Antwoord van BAM: “Daar mogen geen vrachtwagens door.” Op deze manier blijft het voor “Antwerpen” moeilijk om de informatie in een groter geheel te plaatsen.
Ik vind het ook zo vreemd dat iedereen de tocht van jonge kinderen én jongeren als misbruik beschouwt. Emotie in het kwadraat, maar de feiten zijn dan ook schrijnend! “Geweten” en ” verantwoorden” zijn woorden die ik graag in een debat zou horen met BAM, maar dat valt waarschijnlijk onder de noemer “emotionele kreet”.
Ik kies om in de stad te wonen en niet te vluchten naar het platteland. Ik heb de fiets, tram, trein en bus… Ik moet niet het hele jaar door bananen kunnen eten… Ik sta helemaal achter het idee van een maatschappelijk gesprek, maar verandering begint bij “het individu”. Prioriteiten stellen in het leven… want los van alle ideologieën, willen mensen hetzelfde. En dat zijn niet de materiële zaken en opgedrongen ideeën van “de commerce”.
vriendelijke groeten
21 G.Michiels // 01-11-2008 om 18:06
Beste Yves Steenssens,
Uw reactie was een emotionele kreet,ongetwijfeld goed bedoeld maar ik heb er niets aan.Het spijt me.Probeer me te overtuigen met steekhoudende argumenten.Voor nog meer duidelijkheid:ik verdedig niet het BAM plan want daarvoor ben ik niet bevoegd.Ik verdedig de mensen van BAM.Bemerk het verschil!
PS:in mijn vorige mail heb ik enkele nullen teveel getypt in de geciteerde kostprijs van de spaanse tunnel.Ik ben geen bankier en dus niet gewoon om met grote bedragen te rekenen,vooral niet als het gaat over euro’s.
Met vriendelijke groeten
22 Steenssens Yves // 01-11-2008 om 04:04
Mr.G.Michiels u bent duidelijk niet zuiver op de graat zoals al degenen die hier het BAM plan verdedigen!U begint met de stelling : voor alle duidelijkheid neem ik geen standpunt in omdat ik niet genoeg ben geinformeerd!
Daarna zegt u :”waarom ik het management van Bam verdedig…..enz.U bewijst hiermee de mensen met het alternatief trace een grote dienst omdat die wel op de hoogte zijn!
23 maarten // 31-10-2008 om 00:21
hele mooie onthullende reportage Panorama. Ik wou bijna dat ik een tv had, maar internet is ook goed. Geweldig ook hoe vlaams Bouwmeester Marcel Smets tussen neus en lippen laat horen hoe de kwaliteitskamer van gerenommeerde architecten en stedenbouwkundigen -die tussen twee bruggen moest kiezen- voor ‘zo weinig mogelijk brug’ heeft gekozen: een keuze tussen pest en cholera, als ik het goed begrijp…
24 G.Michiels // 30-10-2008 om 22:44
Beste Dominique Vilain,
Voor alle duidelijkheid,ik neem geen standpunt in voor of tegen de Lange Wapper want ik ben geen direct betrokken partij en ik heb te weinig kennis of informatie om goed te kunnen oordelen.Wat me stoort in de aande gang zijnde polemiek is wat me altijd heeft geergerd in maatschappijberoerende publieke debatten:veel kreten en emotie,weinig nuchtere discussie op basis van feitelijke,betrouwbare gegevens.Ik herinner me nog de zogenaamde dioxinekrisis die objectief gezien geen krisis waard was.
Terug naar panorama.Het is niet omdat iemand beweert dat fijn stof in de lucht zal toenemen en dat fijn stof jaarlijks verantwoordelijk is voor duizenden jazelfs honderdduizenden slachtoffers ,dat ik dat gewillig moet geloven.Ik vraag eerst de resulten van een wetenschappelijk onderzoek,uitgevoerd volgen de regels van de kunst door deskundige onderzoekers.Bovendien graag de resultaten van een controle onderzoek door een andere groep van onderzoekers.Zo gaat dat in de wetenschap.Panorama toonde mij niets.Wat betreft Madrid.Ik zag auto’s in een tunnel en beelden van de bovengrond.Ik hoorde een man (naam en bevoegdheid onbekend) een kostprijs noemen van 800.000 miljoen euro.Het spijt me, de summiere gegevens van een amateuristisch blitbezoek aan Madrid kunnen een neutrale kijker niet overtuigen.Gezien de enorme konsekwenties vraag ik eerst een grondige,uitgebreide en gedetailleerde vergelijkende studie door onpartijdige deskundige onderzoekers.
Waarom ik het management van BAM verdedig?Omdat ik denk ,tot het tegendeel bewezen is,dat het integere ,bekwame mensen zijn die zich hard inzetten om de opdracht die ze hebben gekregen naar best vermogen tot een goed eind te brengen.Ieder heeft het recht om het met hen oneens te zijn maar dan graag op een faire wijze met rationele argumenten.Het kantelmoment in de publieke opinie was misschien de betoging van de kinderen,emotie in het kwadraat.Kindjes van die leeftijd doen dat niet spontaan.Ze worden daarvoor gebruikt door volwassenen.Ongetwijfeld was dat een slimme zet van de organisatoren maar kunnen ze het in geweten verantwoorden?
Tenslotte ,dit zou de aanleiding kunnen zijn tot een breed maatschappelijk gesprek boven elke ideologie over de verhouding economie-ecologie.Grote materiele welvaart voor iedere burger (en we willen steeds meer) vraagt een grote ecologische prijs.Een persoonlijk voorbeeld:50 jaar geleden woonde ik in een stil kempens dorp tot de E313 dwars door onze dorpskern liep.Nu rijdt de hele wereld door ons dorp in lange slierten vrachtwagens en presonenauto’s.Dat is de prijs aan lawaai en fijn stof die ons dorp heeft betaald aan de voouitgang.Ik hoor de mensen niet klagen.De vraag is :willen de mensen vandaag nog die prijs betalen.Als het antwoord neen is dan zullen we allemaal veel soberder moeten gaan leven en ons leefpatroon drastisch wijzigen,want het geld groeit niet an de bomen.
Vriendelijke groeten
25 nicole // 29-10-2008 om 22:45
Spijtig dat de BAM weigerde zich te
verdedigen. De milieuvervuiling en lawaaihinder mocht ook wel meer aan bod komen, maar misschien is daar ook een volledig nieuw programma voor nodig. Zeker 91.000 mensen gaan een slechtere gezondheid tegemoet !
26 Steenssens Yves // 29-10-2008 om 17:39
Mevrouw Wevina Demeester waar was u op 21 okt.2008 toen er voor de eerste maal een openbare lezing werd gegeven in het tropisch instituut te Antwerpen over de effecten van een autostrade op het milieu – de mens en inzonderheid op kinderen!Wie vatte het plan op kilometers viaduct over een stad te leggen waar bovenop de extra uitstoot van een massa verkeer dat gemiddeld 10 Km meer zal moeten afleggen als nu ?De extra uitstoot van fijn stof stikstof-zwavel-koolstof oxydes ozon benzeen(koolwaterstoffen)De alternatieve traces (die bovendien de afstand van het verkeer van nu geweldig reduceren) die oneindig veel beter zijn en door de BAM worden verguisd!Het alternatief trace daartegenover van “ademloos ” kan men “ecologisch en economisch ” briljant noemen!
27 wim van hees // 29-10-2008 om 12:17
beste mevrouw Wivina De Meyer/De Meester, u beklaagt zich over het gebrek aan objectiviteit van deze uitzending. U bent beheerster van BAM. BAM beschikt over een budget van 3 mn euro voor communicatie. BAM zendt iedere week een mobiliteitsjournaal uit op ATV, BAM heeft een communicatie-afdeling van een tiental mensen. BAM heeft een communicatie-adviseur van het niveau Noël Slangen. Om u dan te beklagen dat het BAM verhaal eens een keer anders gebracht wordt, maar met een hoog documentair karakter en waar ook voor en tegenstanders aan bod krijgen is natuurlijk even wennen en blijkbaar een schok. Ook voor vele en met name Antwerpse kijkers weet u. Want door voor en tegenstanders na elkaar aan het woord te laten ontstond er voor het eerst iets van een debat. Dit wordt 3/11 voortgezet in de Bourla. Voor het eerst in deze treurige geschiedenis treed BAM publiek in debat. Wordt hopelijk vervolgd!
28 ir ludo corluy // 29-10-2008 om 11:28
Zeer interessant om de reacties van ene Wivina De Meyer te lezen
De huidige verkeercatastrofe rond Antwerpen kon iedereen sinds tientallen jaren zien aankomen .
Wat heeft Mevrouw Wivina Demeester ( zoals ze beter gekend is ) als jarenlang parlements- en regeringslid gedaan om te anticiperen op dit fenomeen en welke initiatieven heeft ze terzake genomen ??
Misschien kan ze deze vraag eens beter beantwoorden ipv. een slecht project (zowel verkeerstechnisch als stedenbouwkundig ) mordicus te willen verdedigen
ir . Ludo Corluy
ere ingenieur ministerie Vlaamse Gemeenschap
29 Rudi Daems // 29-10-2008 om 01:58
Ik heb zonet op internet de Pano-uitzending over de Lange Wapper opnieuw bekeken en gescreend aan de reacties over ‘kwaliteit of niet’, ‘onpartijdigheid of niet’. Ik volg dit dossier professioneel van dichtbij sinds 2000, weliswaar niet de hele tijd vanop dezelfde stoel. Panorama heeft een zeer waarheidsgetrouwe weergave gebracht van de historiek van het dossier. Ze presenteerde op 48 minuten op een zeer bevattelijke manier wat gedurende 10 marathonzittingen in het Vlaams Parlement van meer dan 48 uur samen is gezegd, aangeklaagd, bevestigd,… Zeer degelijk journalistiek werk.
Rudi Daems, Vlaams parlementslid.
30 Schilder // 28-10-2008 om 23:13
Mila, jij verwoordt uitstekend waarom zovele Antwerpenaars tegen dit viaduct boven hun hoofd zijn. Ze moeten eronder leven, het fijn stof inademen, het lawaai en de herrie ondergaan — dingen waaraan de ontwerpers en de politici (die van die “brug” , eigenlijk snelweg) een principe kwestie willen maken niet denken of willen denken.
Daarom ook hebben de Antwerpse burgers zich georganizeerd en zijn ze druk bezig handtekeningen voor een volksraadpleging te verzamelen. Ook daar zijn de meeste Antwerpse politici tegen. Waarom willen ze de opinie van de Antwerpse bevolking niet horen., eigenlijk? Ademloos (http://ademloos.be/) heeft in twee maanden tijd al bijna 20.000 handtekeningen verzameld en dat is niet weinig.
31 crespo // 28-10-2008 om 19:44
@RT:
als de ontwerpers van de lange wapper spreekverbod hebben, dan is men vlug uitgepraat.
32 Dominique Vilain // 28-10-2008 om 19:27
@G.Michiels: U vindt de
reportage “partijdig”, “onrechtvaardig” en “niet objectief”, terwijl beide partijen zich konden verdedigen? Als het Lange Wapper-viaduct er niet goed uitkwam, staat u er dan niet bij stil dat het misschien geen goed project ís? U vraagt nog steeds “Wat is de waarheid ivm fijn stof?” Waar was u de laatste maanden of meer concreet op 21 oktober toen de argumenten van de tegenstanders door de medische wereld één voor één bevestigd werden -kort te zien op ATV?
Madrid is een uitgewerkt -potentieel- alternatief dat bestudeerd kan worden -naast nog enkele theoretische alternatieven -dit is duidelijker te tonen op televisie dan een stadsplan.
Het is logisch dat als een project tien jaar aansleept, een grondige update noodzakelijk is. Politieke partijen die zich dan laten horen, doen gewoon hun plicht.
U stelt problemen vast “waar de BAM zelf niet verantwoordelijk voor is”: als er nog steeds Antwerpenaren zijn die denken dat er een brug over de Schelde komt, moet de BAM dit misverstand corrigeren via het communicatiebureau. Indien dit niet gebeurt hebben zij een probleem -volledig aan zichzelf te danken, dus droog uw tranen maar… Communicatie is zeker geen modewoord. Als het maar een beetje populair was zou er aan gedaan worden.
Het moet nu echt eens gedaan zijn met zaken als volksgezondheid en het gezond verstand van de burger te minimaliseren. Maak maar eens korte metten met hippe woorden als “populistisch”. Als u graag antwoorden wil: http://www.klappenina.be. Ik hoop dat u aanwezig kan zijn, ik denk dat de BAM uw medeleven goed kan gebruiken… We moeten trouwens altijd kritisch en voorzichtig zijn als het over media en politiek gaat. Zeker als ze stilletjes prestigieuze projecten willen doorvoeren die de vooropgestelde doelstellingen niet bereiken.
33 mila // 28-10-2008 om 14:57
@ Wivina De Meester
Zou het niet moediger zijn twee minuten na te denken (twéé) over feit dat u zich misschien vergist hebt, of dat u de steun van het volk niet heeft in deze. Zou het niet beter zijn duidelijk te zeggen hoeveel politieke en economische invloed U hebt gebruikt voor Uw “droom van de brug ” over de schelde.U bent er de voorvechter van geweest , en nog ,zelfs op Europees niveau. U wil dat Antwerpen een ” prent kaart brug krijgt zoals Los Angeles enz . Als zovele eerlijke mensen dat niet GOED vinden, noch omwille van fijn stof, noch omwille van de onveiligheid van een dubbeldeckviaduct boven hun hoofd (ik woon in deurne )
Voor U is de brug een zaak om één uur per week eens te komen naar kijken met familie , zakenpartners enz..
Maar U hoeft er niet onder te wonen.
Gelukkig voor U , denk ik maar
Uw wil kan niet altijd gescheiden , mevrouw , in deze gaan het om bijna 100 000 terecht bezorgde buurtbewoners ; die wél onder het stof zullen slapen.
ik wens U die twee minuten om uw droom vanuit de gewone buurtbewoner te bekijken
mila
34 Paul Borgers // 28-10-2008 om 14:45
Of hoe dit project onmiddelijk moet afgevoerd worden… ten spijt van die enkele mensen die daar een pak geld zouden aan verdienen, ten voordele van die duizenden mensen die betalen, zelfs met hun gezondheid.
35 Dominique Vilain // 28-10-2008 om 05:15
Als we over tien jaar met elektrische auto’s rijden, zullen dat nog steeds speelgoedautootjes zijn, vrees ik…
@RT:
Huisartsen kunnen vaststellen dat bepaalde medicatie meer voorgeschreven moet worden. Het is dan ook hun plicht om dit naar buiten te brengen, zodat artsen in samenwerking met verkeers- en milieudeskundigen goede projecten kunnen uitwerken. Verder kunnen kinderen en jongeren met een handicap best oordelen dat ze geen brug boven hun hoofd willen en hun leerkrachten en ouders hebben het beste met hen voor. Deze betuttelende benadering naar mensen met een handicap vind ik niet gepast. En op de uitspraak van Patrick Janssens was “een lied” nog een milde reactie.
@Walter en Wivina De Meyer:
Manu Claeys (schrijver) en Peter Verhaege (architect) vertegenwoordigen stRatengeneraal. Ze communiceren over een alternatief, zodat iedereen hiervan op de hoogte is -zonder loon, met overtuiging. Ze geven naar mijn mening het goede voorbeeld.
Karel Vinck stelde zeer duidelijk dat hij niet wilde dat NORIANT Panorama te woord stond! En niet enkel actiegroepen, maar ook Prof. George Allaert (ruimtelijke planning) en Willem Jan Neutelings (architect) kwamen aan bod.
De respectievelijke verdediging: Hilde Crevits, Dirk Van Mechelen, Kathleen Van Brempt, Camille Paulus, Noël Slangen en Karel Vinck, kwamen aan het woord en hadden weinig of niets te zeggen -wat veelbetekend is. De belangrijkste interviews waren die met de ongeïnformeerde “man in de straat”
en de conclusie van de reportage was duidelijk: het maatschappelijk draagvlak is er niet. Als u graag wil communiceren, kom het project verdedigen op een vergadering of lezing van een van de actiegroepen, die willen graag naar u luisteren -of wenst u een groter publiek?
36 Steenssens Yves // 28-10-2008 om 00:22
Proficiat aan de redactie van Panorama voor deze geweldige reportage die de duivel heeft ontmaskerd!Geleden van Maurice De Wilde dat we er zo een op het scherm kregen!Gaat ze legendarisch blijken?Ben een goed voorspeller!
37 G.Michiels // 27-10-2008 om 23:39
Zeer partijdige reportage met duidelijk anti-lange Wapper vooroordeel en dus niet objectief en onrechtvaardig .De argumenten van de tegenstanders werden niet getoetst en zonder meer voor waar aangenomen.Wat is de waarheid i.v.m fijn stof?Doe een grondig onderzoek over de tunnel in Madrid.Wat is de echte kostprijs?Rijden er ook vrachtwagens in?Wat is het verschil tussen Antwerpen en Madrid als locatie?Zijn de motieven van ademloos zo zuiver?Wat vindt u ervan dat kinderen worden misbruikt om te betogen?Wat is de verborgen agenda van politieke tegenstanders van het project?Ik denk aan Groen!In het bestuur waren ze voor ,nu tegen.Welke andere belangengroepen zijn er achter de schermen actief?Uw uitzending was in mijn ogen stemmingmakerij met een vooropgezet doel.Ik heb echt te doen met de mensen van Bam die zich uit de naad werken om het project te doen slagen,geconfronteerd worden met problemen waarvoor ze zelf niet verantwoordelijk zijn(communicatie is een mode-woord dat tegenwoordig heel in is) en uiteindelijk de zwartepiet krijgen toegeschoven.Een mens zou voor minder de moed verliezen.Mijn slotsom:wees op uw hoede voor politiek en journalistiek.
38 Johan Bijttebier // 27-10-2008 om 14:25
Goede reportage. Het stadsbestuur zweeg…..behalve het gemeenteraadslid Johan Bijttebier, die als mandataris zijn plicht deed én in publieke zittingen brandhout maakte van dit plan en dit in aanwezigheid van de plaatselijke pers Alle argumenten van de uitzending in drie ( 3)interpellaties.
mod
werden gebruikt. Waar was toen de pers? U begrijpt dat je soms aan je zelfs twijfelt. Ook gisteren kneep ik in mijn arm..maar ik heb dit allemaal op de gemeenteraadsbanken gezegd???
Evengoed..ik zal als 50000ste burger de petitie tekenen. Dat spreekt vanzelf.
Wilt u zelf een koor inhuren om een loflied te zingen? Ons budget laat dat niet toe.
39 Le Corbusier // 27-10-2008 om 12:57
‘Bekijk de reportage opnieuw’.
\
En hoe men dit? Je kan namelijk niet klikken op de tekst.
Op het witte driehoekje, ja?
40 RT // 27-10-2008 om 12:28
Enkel het contra-langewapper kwam aan bod? Dit had ik verwacht en is blijkbaar ook geschied. Als ik hierbovenop nog eens de reactie van Wivina de Meyer lees, stel ik mij vragen bij de objectiviteit van jullie reportage. Ontgoochelend, Panorama.
De BAM heeft fouten gemaakt, maar ademloos en stRaten-Generaal zijn ook geen heiligen:
Op een zo populistisch mogelijke manier met gehandicapte kinderen komen aandraven om zo de paniek onder de bevolking nog wat aan te wakkeren… Het zelfde met het LangeWapper lied. Een huisarts die zegt dat het fijn stof zal stijgen in het centrum als argumentatie gebruiken? Een HUISARTS?! Ik snap niet wat deze persoon meer zou weten over deze problematiek dan de plaatselijke cafégerante? Als je nu eens met verkeers- of milieudeskundigen kwam aandraven, maar een huisarts ter sprake brengen is (weeral) een populistische vorm van het misbruiken van het vertrouwen dat de mensen deze persoon toedragen.
41 Walter // 27-10-2008 om 12:18
Voor mij een teleurstellende reportage,panorama onwaardig.Enkel de actiegroepen kwamen in beeld met voorop de stratengeneraal.Wat en wie vertegenwoordigen beide heren,zijn ze advocaat of????Van aannemers zijde waar ik toe behoorde heb ik geen aktie of reactie in Uw uitzending gezien. Meer nog de 3 groepen aannemers dewelke volgens jullie reportage uitgesloten werden behoren allen tot de zelfde Franse holding,aan” antwerpse bouwwerken” is niets antwerps of belgisch aan ,het is wel deze groep dewelke het vuur aan de lont gestoken heeft.Vive la France heb ik dus in jullie reportage mogen beleven.Zouden jullie deze problematiek ook niet beter even vermeld hebben of zijn we toch maar domme vlaamse aannemers die enkel in het buitenland naam en faam bezitten.
Graag verdere discutie hier over
Walter
42 Gerard Eggermont // 27-10-2008 om 10:41
Waar bleef de AANGEKONDIGDE (zie website “Visionair België”) reactie van Johan Sanctorum ?? Of brengt Panorama binnenkort een uitgebreid “Slangen”-rapport met het opgenomen interview ?
Inderdaad, een brug te ver, een filosoof te veel, zoals JS het stelt.
43 An Vuurstaek // 27-10-2008 om 09:38
Tunnelvrees?
Voor de gemeente Houthalen-Helchteren in Limburg heeft Minister Crevits om de noord Zuid verbinding te verbeteren gekozen voor een omleidingstraject met twee viaducten naast woongebieden en een paar ondertunnelingen met afwisselend sleuven doorheen een door Europa erkend natuurgebied. Ter hoogte van woonwijk de Standaard zal het lange viaduct op 30 m van de woningen gebouwd worden!!! Er wordt ook nog een lightrail gepland.
Het doortochttracé met ondertunnelingen van de bestaande weg werd afgeketst.
Op Europees vlak moet men nog beslissen of het bedreigde natuurgebied kan worden gecompenseerd door o.a. een nog te onteigenen en saneren bedrijventerrein.
Als dit gebeurt hebben wij in hartje groen Limburg ook een “lange wapper situatie” over de lengte van zo’n 8 km aan de nu nog groene en ongerepte rand van de gemeente!
44 dieter de peuter // 27-10-2008 om 02:57
Ik heb zonet de reportage gezien. Zelf woon ik in het noorden van Antwerpen. De onwetendheid die de ogen van Karel Vinck en de politici uitstraalden spreekt mijns inziens 101 boekdelen. Wanneer de vraag komt of ze het project in Madrid kennen, vallen ze compleet uit de lucht en lachen ze dit weg. Benchmarking anno 2008, nooit van gehoord. Het enige geluk dat ze hebben is dat het niet één politieke partij is die aan de basis ligt van dit schandaal en dat er een algemene onwetendheid en doofpot-gevoel heerst rond de brug. Maar ja wat zijn nu enkele miljarden ten tijden van dalende koopkracht en mensen die vrezen voor hun baan, hun pensioen- spaarpot en de toekomst van hun kinderen ?
Dieter D.P.
45 Dirk Jacobs // 27-10-2008 om 01:15
een zeer indrukwekkende reportage.
proficiat panorama!
46 Rik // 27-10-2008 om 00:59
Er is al veel geld weg gegooid door dit prachtige project tegen te houden.
Begin met bouwen voor het 4 miljard wordt.
47 wivina de meyer // 27-10-2008 om 00:18
Nog een reactie. Ik was diegene die gedurende een uur ondervraagd het project heb verdedigd. Niets daarvan in de uitzending. Was het project te goed verdedigd misschien? Is dit de manier waarop met het geld van de gemeenschap wordt omgesprongen?
48 Frank // 27-10-2008 om 00:05
In ±1930 werd een ubanisatie ontwerp voor Linker Oever niet aanvaard wegens ‘te modern’, de Kennedytunnel was ook ‘te megalomaan’, wat als we over 10 jaar met elektrische auto’s rijden?
49 wivina de meyer // 26-10-2008 om 23:51
Deze uitzending getuigde van ( wellicht bewust ) gebrek aan kennis, zat vol slordigheden en onjuistheden, gaf enkel meningen van tegenstanders en zat doorspekt van leugens. Daar waar ik verwacht dat Canvas en Panorama toch probeert een grondige benadering te maken van een belangrijk onderwerp inzakemobiliteit ben ik bijzonder ontgoocheld over de kwaliteit van deze uitzending. Ik hoop dat we in de toekomst de gelegenheid krijgen eens ten gronde de problematiek van de mobilitieit in Vlaanderen te benaderen.
50 Schilder // 26-10-2008 om 23:32
Goed werk van de Panorama ploeg. Ik had toch graag nog meer gezien over hoe dit viaduct, dat dus helemaal geen brug blijkt te zijn, zeer waarschijnlijk wijken en buurten in Antwerpen zal verminken en misschien zelfs onleefbaar zal maken. Ook het aspect volksgezondheid kwam te weinig aan bod. Laat ons hopen dat Crevits, Peeters en van den Brempt het bij het rechte eind hadden en dat de alternatieven, die beter en goedkoper lijken, echt onderzocht worden.
Goede informatie, over die alternatieven en over de stand van zaken, is te vinden op de website van de actiegroep Ademloos, die momenteel ook probeert de stad Antwerpen tot een volksraadpleging aan te zetten en daarvoor 50.000 handtekeningen van inwoners nodig heeft.
http://ademloos.be/
Of, bekijk het informatieve korte filmpje over waarom de geplande Oosterweelverbinding problematisch is online hier:
http://ademloos.be/?page_id=518
Graag, daarom, nog een vervolg op deze documentaire.
51 Peumans Jan // 26-10-2008 om 22:44
Beste
goede reportage alleen spijtig dat de rol van de commissie openbare werken in deze reportage niet aan bod is gekomen.Wie de 1O voortgangsrapportages heeft gevolgd weet dat een aantal parlementsleden flink aan de kar hebben geduwd in dit dossier naast de Straten Generaal en VZW Ademloos. Het misprijzen van de ere-gouverneur van Antwerpen voor het verdienstelijk werk van deze twee groepen is wel veelbetekend.
52 Peter Van Damme // 26-10-2008 om 22:32
Kan iemand mij helpen aub? Had DVD geprogrammeerd maar deze heeft dienst geweigerd. Ik heb ook geen digitale tv om te herbekijken.
Heeft iemand het programma toevallig opgenomen? Alvast bedankt aan diegene die me kan helpen. vandammep@gmail.com
53 Richard Saller // 26-10-2008 om 22:28
Dank voor de steengoede reportage.
Dat beslissende instanties inderdaad ook eens kijken naar hoe men oplossingen vindt voor dergelijke problemen in het buitenland, zoals in Madrid, en dit voor een véél goedkopere prijs.
Hopelijk wint het gezond verstand.
54 Dominique Vilain // 26-10-2008 om 22:26
Ik zat op het puntje van mijn stoel te wachten tot iemand het “Lange Wapper-viaduct” ging verdedigen met duidelijke argumenten. Ik viel er bijna af toen Karel Vinck toegaf dat hij liever niet had dat de mensen met kennis van zaken Panorama te woord zouden staan. Zijn er eigenlijk wel overtuigende argumenten om dit project -dat duidelijk niet up to date is- toch uit te voeren?
55 jayme // 26-10-2008 om 22:17
Een van de betere zoniet de beste reportage dat ik al gezien heb op canvas! eindelijk wat diepgaande duiding rond dit, die Antwerpse stRaten-Generaal doen meer research dan al die onderzoekburea’s tesamen heb ik zo de indruk..
56 Leontine // 26-10-2008 om 19:56
Ik denk dat Mr.De Coninck, naast het
“Pièce de résistance” van zijn blunderboek vervolg, gaat pakken…
????????????mod
57 wim van hees // 26-10-2008 om 18:15
Geweldig dat VRT en de Panoramaploeg bestaan, om zichtbaar te maken hoe miljoenen budgetten ingezet werden om een slecht product goed te praten. Doorgaan, Panorama, voor wanneer het vervolg? Over de desastreuze medische gevolgen van de milieupolitiek bij voorbeeld.
58 Schilder // 26-10-2008 om 12:03
Ik kan iedereen die meer wil weten over de Oosterweelverbinding alleen maar aanraden de website van Ademloos regelmatig te consulteren.
http://ademloos.be/
Of, bekijk het informatieve korte filmpje over waarom de geplande Oosterweelverbinding problematisch is online hier:
http://ademloos.be/?page_id=518
59 Steenssens Yves // 25-10-2008 om 21:38
Juist wat karel Vinck beweerd is flauwe kul!Juist het omgekeerde van wat die man beweert dient te gebeuren!Het trace van BAM moet met de grond worden gelijk gemaakt!De alternatieve traces zijn ecologisch en economisch oneindig beter dan die brug!Zorg dat die brug instort voor ze gebouwd is!
60 Dirk Weyler // 20-10-2008 om 13:43
@Dirk Weyler: in standpunten van organisaties zijn we niet geïnteresseerd, vooral niet wanneer ze met copy & paste op de site worden gepost.
Reageer!
Je reactie is welkom indien ze vergezeld gaat van je voornaam, naam en een behoorlijk e-mailadres. Je kunt aan de moderator vragen om enkel je initialen of voornaam te vermelden. Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van onze fora.